start | S čím si hraju
S čím si hraju - FTA mod pro operaci Flashpoint
krátký odkaz - t.zvb.cz/t/ofp
podčlánky:

hodnocení článku: 2/5

FTA mod jsem dělal s kamarádem Topperem před kolem roku 2005. To bylo zhruba v letech, kdy jsem se nedostal na psychologii. Stalo se dnes, že mi přišel mail od jakéhosi mladíka, kterého tato práce po letech zaujala a tak mám chuť o této své historii poslat něco do světa. Nakonec naučil jsem se na tom dost. (a připomeňte mi abych na stránce bodové hodnocení nahradil tagy)

Operace Flashpoint
je česká hra od společnosti Bohemia Interactive (neplést s Operation Flashpoint II, což už český výrobek není. Češi o značku přišli a proto pokračování najdete pod názvem Armed Assault). Na otázku jaká počítačová hra je nejlepší vám odpovím právě opearaci flashpoint. V těsném závěsu je Spellcross. Flashpoint je úžasný tím, že nejde jen o hru. Mnohem víc to je spíš otevřený engine se kterým se dala (či asi stále dá) dělat spoustu blbinek. Základní hra je válečná a zaměřuje se jen na akci hráče, nebo jím řízené skupiny vojáků. Je to jedna z prvních her, která nabídla komplexní válku - hráč může válčit pěšky, v autě, v náklaďáku, na motorce, v obrněném vozidle, v autobuse, v tanku, v lodi, ve vrtulníku či v letadle. Mimo to také může sedět ve štábní budově a válčit posouváním jednotek po mapě. Mnohem širší možnosti daly hře hráčské rozšíření, které teprve využily potenciál hry naplno.

FTA mod
je tedy naše "modifikace" i když to plnohodnotným modem nelze nazvat, protože jsme například addony (například auta) nedělali sami, ale pouze jsme poskládali to co jsme našli na internetu. Naše práce byly především skripty - tedy střeva celé hry. Šlo o civilní mód pro tuto válečnou hru. Nutno dodat, že ryze civilní v tom smyslu, že smyslem hry nebylo zabíjení (Narozdíl od jiných civilních misí z nichž bych jmenoval výbornou serialkiller, kde na obrovském ostrově hrají jeden až dva sérioví vrazi proti početné skupině policistů. Vrahové musí objíždět vesnice a konat v nich vraždy. Policisté je musí co nejrychleji chytit.). Naše mise se snažila simulovat život občana na malém ostrově.
ale proč má smysl zmiňovat tento projekt po tolika letech?
- Hráč žil na ostrově, který měl několik měst. Mohl si koupit libovolný obyvatelný dům a také auto. Pracovat mohl v jedné z asi dvaceti prací. Mohl jíst, spát, pracovat a taktéž dělat i pár věcí mimo svou práci. Pro řízení auta bylo potřeba udělat si řidičský průkaz. V autobuse vás mohl chytit revizor v případě, že jste si nekoupili předem autobusenku.
- Hráč na ostrově žil s takzvanými "cinky", což byli další obyvatelé. Fígl tkví v tom, že cinkové byli (či měli být :-) ) schopni dělat právě ty samé věci jako hráč. Mohli spát, jíst, pracovat v jedné z asi dvaceti prací. Také si mohli koupit auto či přestěhovat se.
- Mimo hráče a cinky nebyl na ostrově nikdo jiný. Žádná vycpaná postava. Tohle se těžko vysvětluje. Například tam nebyl žádný prodavač, který by stále stál za pultem a 24 hodin denně čekal, dy dorazí hráč, aby si něco koupil. Jednalo se tedy o kmplexní simulaci života na ostrově. Pokud žádný ze tří cinků, kteří si jako zaměstnání vybrali řidiče autobusu nedorazil do práce, tak zkrátka nejezdily autobusy. Pokud cink prodavač zrovna jedl oběd doma nebo v hospodě, tak byl jeho obchod zavřený.
- Jak moc komplexní? Svůj dům jste si například mohli vybavit nábytkem. Takový nábytek jste si museli koupit v obchodě. V obchodě měli nábytek pouze v případě, že v továrně ho vyrobili a v továrně ho mohli vyrobit pouze pokud jim bylo dovezeno dřevo od dřevorubce, který ho musel pokácet.
- Z mého pohledu to tedy byl zajímavý experiment s laděním umělé inteligence obyvatel i když simulace byla asi více sociologická, než psychologická. Bohužel jsme se během vývoje dostali na hranice možností hry a našich tehdejších počítačů a poté nás vývoj přestal bavit.
- Kdo jednou hrál, tak už asi nikdy nezapomne moje osobité hlášení příští stanice v autobusech. (autobusy byly vůbec nejllepší věc z celé hry)

Nemohu dnes říct co konkrétně jsem se tam naučil či zdali jsem se z toho dozvěděl něco co by stálo za slovo. Asi tenkrát bych mluvil jinak, ale dnes už mi spousta z těch věcí připadá jasná a nebo ty pokusy (třeba systém motivace) byly tak primitivní, že už mi dnes nepřipadají ničím zajímavé. Třeba ten systém rozhodování co dál byl jen primitivním padáním instrukce přes jednotlivé podmínky (i když třeba by mi to Maslow podepsal) - jsem-li unaven, půjdu spát / mám-li hlad, půjdu jíst / mám-li málo peněz, půjdu do práce / jsou-li všechny tyto základní potřeby pokryty, sebeaktualizuji se - najdu si lepší byt, nebo auto. Lásku jsem nezapočítal :-) Tedy revoluce se nekoná. Jistě si o tom ale s vámi rád popovídám :-)

Dnes se mi ozval mladík, který si FTA mod po letech stáhl a líbil se mu (čemuž se divím :-) ). Proto mám šanci dát sem určité reference.

jednak tedy video na youtube u jehož popisu můžete najít odkazy na facebookovou fanouškovskou stránku a také odkazy an stažení souborů naší modifikace a také potřebných přídavků (addonů)
Video se mi dost líbí. Ukazuje naší hru tak jak jí vidí cizí člověk a sice nezaujatý hráč. Tím spíš mně těší, že předvádí věci se kterými jsme měli skutečně hodně práce.
dále z nostalgie přidávám stránku FTA modu, která je stále živá. Dnes už jsem trochu dál :-) ftamod.wz.cz



Komentáře k článku:
Vaše jméno:
písmeno kvé:
7.5.2011 22:05] :
----------