start | Filmovnička
Filmovnička - obchodníci s kulturou a komerční děti
krátký odkaz - t.zvb.cz/t/reklama
podčlánky:

tagy: psychologie, sociologie, ekonomie, filosofie

Máte-li na to kapacitu, je rozumné se občas zamyslet nad pozadím našich kroků. Proč děláme to, či ono. Proč skutečně děláme to či ono. Do jaké míry jsme svobodní a do jaké míry to má smysl.


Mám potřebu sdělit několik málo myšlenek ohledně těchto dvou dokumentů:

1) Konzumní děti aneb Komercionalizace dětství (Consuming Kids)
o pořadu: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10244920931-konzumni-deti-aneb-komercionalizace-detstvi/21038254518/
celý dokument v češtině: http://www.youtube.com/watch?v=5qZdGY3xGsg

2) Obchodníci s "cooltourou" (Merchants of cool)
o pořadu: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1050934250-obchodnici-s-coolturou/
celé video v angličtině: http://video.google.com/videoplay?docid=5109415725027567998
pokud to chcete česky či slovensky, tak je potřeba to někde stáhnout a k tomu také titulky


Konzumní děti doporučuji na začátek jako takový předkrm před hlavním chodem.
Je to o reklamě, je to o marketingu. Konzumní děti se věnují tomu jak přinutit lidi nakupovat věci tím, že se ovlivní nejmladší věková skupina obyvatel. Obchodníci s coolturou jdou již po náctiletých.


V čem je zakopaný pes?

Podívejme se na společnost jako na člověk, tedy lidské tělo. Tělo člověka je zásadně určeno principem homeostázy. Udržování stabilního prostředí. Vše zdravé se na homeostáze podílí. Buňky, ale i bakterie se kterými žijeme v symbióze. Problémem je chvíle, kdy se organismus nakazí chorobou. Choroba jakožto virus či bakterie je řízena svým rozvojem. Chce sebe rozmnožovat na úkor člověka. Využít ho. Tedy sobě přidat na úkor zdraví člověka. Různé choroby hledají různé způsoby kde lidský organismus nabourat aby z toho měly zisk. Hledají nejslabší místa a cíleně na ně útočí. Optimálně tak, aby to ostatní zdravé části nepoznaly a tedy aby proti chorobě nebylo zakročeno.

U lidské společnosti je to jistě složitější. Těžko nějak počítat přínos člověka ku celku. Pokud i pro společnost je praktická homeostáza, případně jakýsi nerušený rozvoj jednotlivých částí (lidí), pak nepřítelem společnosti je každý, kdo pracuje aktivně na tom, aby rovnováhu narušoval (zjednodušeně lze říci, že se jedná o sobce [protože sobec je ten co hraje na sebe a neohlíží se na ostatní], ale v tuto chvíli to není optimální pojem).

Dále vás musím přesvědčit o tom, že lež je obecně chybou. Postuluji, že tomu tak je. Lež je věc výhodná pouze pro jednotlivce a pouze v omezeném časovém horizontu. Systém založený na lži se vždy časem zhroutí. Je to jako když do motoru nelijete olej, ale vodu. Časem se motor zadrhne, protože i když jste tvrdili, že jde o olej, tak se vám jím promazávat nebude. Komunisti tvrdili, že se máme dobře a časem už bylo neudržitelné tvrdit to dál a tak se sesypal komunismus. Pro jiné mocenské kruhy bylo zase kdysi důležité držet názor, že je země středem vesmíru a nakonec se toho také museli vzdát. Ani sebe nemůžete obelhávat. Tvrdíte-li si například jednoduše že spát nemusíte, tak vás to za pár dní také dožene.

Lež je nástrojem (jedním z nástrojů) nemoci společnosti. Umožňuje obohacení (nikoli jen finanční) jedince či skupiny na úkor destabilizace celé společnosti (podotýkám, že z filosofického hlediska bude jistě fungovat princip spojených nádob - tedy že společnost je ochuzena o stejné množství jakési veličiny, o které je obohacen lhář). Opakuji, že lež snižuje stabilitu. A stabilita snižuje prosperitu. Pokud narážíte na lež, tak se vdalším jednání musíte více soustředit na kontrolu. Na obchodování je to vidět dobře. Pokud máte partnera, kterému nemůžete důvěřovat, tak investujete část zdrojů do právníků co vám sestavují smlouvy a další část zdrojů třeba do nějakého prověřování identity vašeho obchodního partnera. Logicky pak nemáte na jiné investice tolik zdrojů, kolik by jste měli ve chvíli, kdy by jste svému okolí mohli na více procent důvěřovat. Na internetu nás opakovaně zdržuje captcha (takový ten text co opisujete do rámečku), která nás prověřuje, zdali nejsme robot. Kdyby zákeřní roboti internetem nebrouzdali, tak bychom ušetřili čas na smysluplnější věci, než opisování písmen do rámečku.

Nabízím alegorii s počítači, kterou už jsem nakousl ale je podstatná a asi se k ní ještě vrátím později. Počítače si mezi sebou po internetu vyměňují pakety. Balíčky informací. Bohužel ve světě internetu se pohybují také viry a další škodlivý kód. Proto počítač musí obětovat část svého výkonu na provoz firewallu - obrané zdi proti škodlivým informacím, které přicházejí.

Každý z nás má v hlavě taky takový firewall. Firewall proti lžím. A kde se nejčastěji potkáváme se lží? V reklamě. Každý den se tam s ní vídáme. Je to nejběžnější způsob, kde je nám lháno (a z nějakého důvodu je to společensky tolerovaný). Samozřejmě některá reklama může být pravdivá (třeba že prací prášek je nejlepší na základě nějakého skutečného testu). Nyní se tedy navážím pouze do lživých reklam. Efektivita takové reklamy je měřitelná tím jak efektivně lže. Proč? Protože pravdivá informace se šíří přirozeně a proto nemá smysl dávat více financí na její prodej. Efektivita reklamy je tedy měřitelná rozdílem mezi prodejem zboží bez užití reklamy a prodejem zboží s jejím užitím. Samozřejmě reklamní lež nemusí být jen o kvalitě výrobku. Může to být třeba pocit, že daný výrobek potřebujeme, či že vlastnictvím toho výrobku si zvýšíme svůj sociální status nebo žádanost u samiček. Tedy lží zde není myšleno jen nějaké tvrzení, které by se dalo zapsat do věty, ale může jít i o nějaký složitější konstrukt až entitu.

Parafrázuji-li lež v lidském těle, tak se jedná o chybný údaj. Například mozek stále dostává chybný údaj o hladu a proto zajišťuje trvale vyšší příjem potravy. Tělo stále funguje, avšak tloustne a tloustne. Jednoho dne pohár přeteče. Obezita nemusí být příčinou smrti. Smrt nastane samozřejmě v rámci sledu logických věcí. Tlusťoch příjde o přítelkyni, pak o práci, o bydlení a pak dostnae infarkt.
Stoupá-li počet virů či spamu na internetu, je také potřeba tomu věnovat více energie. Podobně pokud je ve společnosti (lidském těle) efektivnější a efektivnější reklama, znamená to, že systém je více a více zanášen něčím patologickým. A časem se může začít hroutit. Konkrétně jsou například zmíněné v prvním dokumentu děti, které se díky reklamě naučí jíst více cukru a tím se vytváří budoucí obézní populace (dalším příkladem může být "vozidlo SUV je znakem tvojí mužnosti", což způsobuje zbytečně velikou zátěž na neobnovitelné zdroje). Tato populace pak je v součtu méně výkoná a tak má více různých logicky navazujících problémů celá společnost. Buď konkrétní stát a nebo třeba západní civilizace. Bomba tiká a pokud se společnost (tělo) nezačne naopak sama spontáně uzdravovat či pokud není aplikován nějaký lék (například vybuchne sopka a lidi najednou musí začít spolupracovat), dospěje se časem ke kolapsu. Následkem kolaspu se společnost buď reorganizuje krizí, revolucí či válkou a nebo v rámci těchto se oslabí živočišný druh natolik, že je následně nahrazen efektivnějším (což mně vede k otázce že vlastně nevím kdo je teď za náma na řadě).


Každý z nás tedy má firewall, který ho brání před manipulací. Dospělí ho mají nejefektivnější, protože mají mnoho zkušeností. Mnoho zkušeností lze vnímat jako dostatek setkání se lží v neškodných formách, což lze vnímat jako očkování. Teenageři jsou obviňováni z toho, že vše odmítají, ničemu nevěří a vše chtějí změnit. Pokud ale si odpustíte to zatrpklé vnímání, že je to nějaká chyba, tak zjistíte, že právě to je jejich firewall. Po tisíce let fungovalo, že oblafnout náctiletého bylo příliš těžké, protože apriori nikoho nepovažovali za důvěryhodného. Obrovský problém dění v aktuálních letech (řekněme po roce 1990) je, že tento firewall začíná být (či dokonce už je) hackery (=marketingovými specialisty) prolomen. V součtu s prolomením obraných schopností menších dětí to znamená, že reklamní experti jsou nyní schopni ovládat lidi řekněme pod dvacet let. Jistě že ne všechny a dokonale, ale statisticky se jedná o dostatečné množství - těch pár co se oblbnout nedají už nedokáže nic změnit. Naše děti tedy již v této oblasti nevyrůstají zcela pod naší bezpečnou kontrolou.


Co s tím Tom.aash udělá?

Aneb odstavec o tom co mi v noci nedá spát. Situace ve mně zanechává určitá dilemata či nezodpovězené otázky. Především, pokud jsem si toto vše uvědomil, tak jak se teď mám chovat? Myslím, že mám tři možnosti: (podotýkám, že předem vyřazuji variantu "stejně se s tím nic nenadělá", protože to je podle mně pro člověka to nejhorší co si může říct)
1) ochránit ohroženou společnost - tedy prosazovat zákony na omezení reklamy. V té logice, že vedení společnosti musí chránit své slabší jedince před manipulací.
2) neochránit ohroženou společnost - z evolučních důvodů. Pokud je někdo tak hloupý, že ho reklamáci přechytračí, tak si zaslouží aby byl ožebračen a pokud možno by neměl mít potomky. Bohužel prostou matematikou vidíme, že reklamní agentury musí vítězit, protože je tam zkrátka přesila lidí proti psychice jednotlivce.
3) vykašlat se na nevděčnou společnost a využít ten systém - kdo mi co dá za to, že já budu chránit blbce? Nikdo nic. Pokud nemá smysl hloupé lidi chránit, pak ani nemá smysl abych je bral jako lidi. Je to jakási spodina, kterou je možno libovolně využívat a já bych byl hlupák pokud bych neužil svých schopností k tomu abych si z nich taky něco nevysál.

Složité problémy. Složité uvažování.


Co se mi ještě líbilo v dokumentech? případně na co se tak zaměřit?

Způsoby žebrání. Drobná zmínka v Konzumních dětech. Marketingoví odborníci se věnují tomu, jakým způsobem umí děti ovládat své rodiče a pak je k tomu při různých příležitostech "školí", aby mohli přes ně vnutit rodičům co mají koupit.

Pani marketingová odbornice. Říká něco ve smyslu "nevím jestli dělám správnou nebo špatnou věc, ale dělám to dobře.". To ve mně vyvolává strašné pocity. Naprosto shodnou větu by mohl použít velitel koncentračního tábora. Mám strach, že u nás na škole polovina spolužáků by to dokázala říct taky. Nezabýváme se tím k čemu vede naše práce a naše výzkumy. Zabýváme se tím, abychom měli "dobrou" práci. A reklamní společnosti platí dobře. Takový psycholog buď nemá svědomí a nebo zcela nepochopil co to je etika. Nejpohodlnější je nestarat se. Nevidět, neslyšet.

Obchodníci s coolturou jsou pro mně husí kůže od začátku až do konce. Ve škole to pro nás bylo o to zajímavější,že jsme byli teenagery v letech, které dokument popisuje a tak si pamatujeme přesně ty trendy, které se tam vyskytovaly



Komentáře k článku:
Vaše jméno:
písmeno kvé:
----------
Live Chat Software (poskytuje spojeni na jabber) by Olark