start | ansmak 2
ansmak 2 - gamebooky, heuristiky
krátký odkaz - t.zvb.cz/t/gamebook
podčlánky:

tagy: umělá inteligence
klíčové slovo: gamebook
Přemýšlel jsem po (nečekaném) úspěchu slovního fotbalu jakou další zajímavou funkci nabídnout. Slovních her moc není. Vzpomněl jsem dračí doupě. Nakonec jsem naprogramoval funkci pracovně pojmenovanou "gamebook", avšak postupem času se z toho zrodilo více možností.

gamebook
Kdo prožil léta devadesátá, tak narozdíl od jiných lidí pamatuje pravděpodobně dvě věci, které s těmi léty zároveň zanikly. Textové hry na starých počítačích a gamebooky - hrací knížky. Princip obou je podobý. Přečtete si nějakou událost a pak volíte na základě nabídnutých možností jak bude vaše postava pokračovat. V gameboocích se to řešilo tak, že po rozhodnutí jste přelistovali na danou stránku kde dobrodružství pokračovalo. Gamebooky na straně robota tedy fungují obdobně jako kdyby on držel v ruce knihu a sám vám v ní listoval. Nadnese vždy text a pak vám dá na výběr z možností jak pokračovat. Raguje buď na číselnou odpověď kolikátou možnost volíte a nebo na celý text dané volby.

heuristika
Heuristika je postup řešení problému. Kupodivu jde o podobnou věc jako gamebook. Na podobných způsobech fungujou staré uměle inteligentní expertní systémy. Například v lékařství. Taktéž testy v bravíčku bývají podobné (bohužel na webu tenhle typ nemaj a tak přikládám příklad z roumingu). Jsou to ty typické šipky mezi otázkami. Jde o to, že na základě zodpovídání otázek se doberete k nějaké určité pravdě. Vzhledem k tomu, že je to vlastně to samé jako gamebooky, tak robot nyní umí i tohle.

co na to střeva
editor
uvolňuji jednoduchý obsahový editor, ve kterém můžete psát vlastní gamebooky / heuristiky.
http://t.zvb.cz/imperium/databaze/lidi/ansmak/eprta.exe
Zároveň do složky ansmak na imperiu můžete nahrávat hotové gamebooky a sdílet je tak s ostatními. Zároveň tam dávam dva své testovací, aby jste si je případně mohli prohlédnout
Hotové kousky mi poté posílejte, neboť je musím robotovi předat ručně.
To kolik robot umí gamebooků je tedy závislé na aktivitě jeho fanoušků. Předpokládám, ale že pro někoho může být zajímavé si gamebook tvořit. Zvláště když ho takhle může poslat online do světa a ještě na něj později může obdržet zpětnou vazbu.
Slibuji si od toho mimo jiné propagaci robota u dalších lidí.

co z toho má robot
Robot neumí dělat vlastní gamebooky, ani moc nerozumí jejich struktuře. Co ale umí je ukládat a porovnávat výsledky. Ukládá si cestu každého hráče (anonymně) a také výsledek. Jednak tedy má šanci hledat si statisticky různé zákonitosti a také si takto může zodpovídat otázky. V pozdější fázi může jednotlivé gamebooky používat k tomu, když se bude chtít o lidech něco dozvědět a výsledek si bude ukládat jen jako otázku a odpověď - Tomaash; jaké pohádkové postavě se nejvíce podobáš?; zakletý žabák. A s takovými údaji se dá zase poté dále dosti pracovat.
Hrd jsem na to, že robot na požádání umí výsledky předělat na četnost a exportuje je do tabulky (csv), takže psycholog si s tím může dále hrát. Tímto způsobem je možné nechat si od lidí přes im vyplňovat různé testy. Robot může zároveň i dynamicky rovnou počítat výsledky a lidem je sdělovat. Výsledky tak můžou být mnohem objektivnější, než většina testů na které na internetu narazíte a které dávají vám výsledek jen na základě vašeho zadání. Robot by dával výsledky znormované podle ostatních lidí co test vyplnili.
Gamebooky jsou jistě předzvěst standardnějšího vypňování testů, na nějž mám taktéž zálusk a je podobně obtížné.


Komentáře k článku:
Vaše jméno:
písmeno kvé:
----------
Live Chat Software (poskytuje spojeni na jabber) by Olark